söndag 2 juni 2013

Regnigt, deppigt, segt


Vädret i Berlin har nått gränsen för hur dåligt väder egentligen nästan kan vara i juni. Regnigt, mulet, blåsigt, rått. Trots detta hade jag en helt okej morgon. Vi somnade kvart över tre igår efter att ha sagt hejdå till alla de nordiska praktikanterna, men jag vaknade ändå tio imorse och kände mig pigg. Det var nog bra tänkte jag, eftersom jag ändå måste gå upp tidigt imorgon och det var bäst om jag gick upp någorlunda tidigt (man kan nog inte kalla tio tidigt) och somnade någorlunda tidigt. Whitney å andra sidan sov till tolv tror jag, så jag hann duscha, blogga, chatta lite med mamma och se på ett tv-avsnitt innan hon vaknade till liv. Jag tyckte det var bäst att låta henne sova, för hon har sovit dåligt och drömt mycket mardrömmar de senaste dagarna säger hon. Det enda lite dryga med detta var att jag inte kände mig riktigt berättigad att gå upp och ta för mig ur kylskåpet utan henne, så istället satt jag och hungrade en stund. När vi väl var vakna båda två vandrade vi upp mot köket och resten av familjen som vid det laget hade förberett lunch. Mozzarella och tomatsallad med pizza blev det, och jag var fortfarande lika välkommen som sist. De frågade till och med om jag ville ha kvällsmat, vilket jag självklart tackade jag till. Sen bar det av in mot stan för en fika med den schweiziska praktikanten jag lärt känna. Lite trevligt med miljöombyte var det, efter att ha diskuterat Whitneys förhållande eller icke-förhållande i snart tre dagar. Det är inte det att jag inte sympatiserar eller bryr mig, men att leva det är lite jobbigt i längden när det inte är ens eget liv. Så att åka ut på en liten min-utflykt och diskutera varför Schweiz inte är med i EU, jämföra Sverige och Schweiz som neutrala länder och huruvida IKEA är schweiziskt eller svenskt var ett trevligt avbrott.

Härligt nog lyckades jag ta mig hem också, trots att de håller på att bygga om S-Bahn och det är lite krångligt att ta sig ut till Potsdam den här helgen. Så på det stora hela en ganska lyckad eftermiddag med andra ord. Väl tillbaka lyckades jag komma mer eller mindre exakt lagom till kvällsmaten som idag var kotlett och knödel. Då tänkte jag på farmor och Sonja och att de skulle ha varit här. Barnens mormor var här och insisterade att jag skulle äta två portioner, så jag var väldigt, väldigt mätt efteråt. Vi hann till och med diskutera det svenska kungahuset och bröllopet nästa vecka. Efter maten skypade jag med både mamma och pappa för att avhandla detaljerna kring min hemresa lite. När jag ska åka och så. Whitney tycker att det är en sällsynt dålig idé att jag reser på onsdagkväll, vilket har stressat upp mig lite. Dock är jag i allra högsta grad medveten om att det är av olika anledningar som vi är tveksamma till hur smart det är: Jag undrar om det kommer bli för mentalt påfrestande att klämma in så mycket på en dag (Avanmäla lägenheten, avskedslunch med avdelningen och sen flyga) medan Whitney gärna ser att jag stannar och är moraliskt stöd för henne längre. Så som sagt, helt olika anledningar, men när hon proklamerar att det är en dålig idé gång på gång så tar ändå en liten del av mig det som ett tecken på att jag inte kommer klara det. Men jag har ändå bestämt mig. Så länge jag löser hur jag ska göra med väskan blir det en resa hem på onsdag som gäller för mig, sen får det bli så påfrestande som det blir. Jag vill hem till mitt eget rum, mina egna lakan, katterna, pappa, mamma och Sverige. Sen kommer jag nog sakna Berlin massvis när jag är hemma, men jag orkar inte riktigt leva ur en resväska, lite småsmutsigt och lyssna på relationsproblem så väldigt mycket till. Så hem till Sverige på onsdag får det bli. Nu börjar det bli sent och jag ska inte sova till tio imorgon, så nu är det dags att tänka på att sova. God natt alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar